Milyen pénztárgépet vásároljak, ha az előírásoknak megfelelő nyugtát szeretnék adni? Helyettesíthetem a pénztárgépet valamilyen más eszközzel?

Abban az esetben, ha a vállalkozásának kötelező pénztárgépet használnia, akkor nem alkalmazhat más készüléket helyette.

Az érvényes forgalmazási engedélyű pénztárgépek listáját az MKEH honlapjáról töltheti le, a jogszabályoknak megfelelő bizonylatokat csak a felsorolásban szereplő készülékekkel nyomtathat.

Némi félreértésre adhat okot, hogy a hivatalos iratokban a benzinkutaknál, vagy a vendéglátásban használt, adóügyi nyomtatókat és érintőképernyős terminálokat tartalmazó rendszereket számítógép alapú pénztárgépnek nevezik. A nyugtaadáshoz természetesen ezeket az eszközöket is használhatja, amennyiben szerepelnek az MKEH listáján.

Ha vállalkozása a kötelezettek körébe tartozik, a listán szereplő eszközök valamelyikének a beszerzését csupán egyetlen módon kerülheti el; a számlázással. Azaz, ha minden egyes értékesítés után kiállít egy olyan számlát, melyen a vásárló címe és neve is szerepel.

Ha ezt a megoldást választja a PTGSZLAB nyomtatvány segítségével tájékoztatnia kell a döntéséről a NAV-ot. Ezt követően pedig havonta, elektronikus úton kell majd jelentést küldenie a szervezetnek pénztárgép nyugtái helyett készített számlákról.

Az értékesítésről kiállított számlák mellett nem adhat ki pénztárgépes bizonylatokat magánszemélyeknek, tehát az üzletében kizárólag egyféle módszerrel tehet eleget a nyugtaadási kötelezettségének. Természetesen azokról a számlákról, melyeket nem a pénztárgép nyugtája helyett, magánszemélyeknek állít ki, hanem például egyéni vállalkozóknak, vagy cégeknek, nem kell jelentéseket küldeni, és ezeket a bizonylatokat akkor is elkészítheti, ha üzemel pénztárgép a boltjában.

A NAV a témával kapcsolatos állásfoglalásait ezen az oldalon tekintheti meg.