De kik is az érintett vállalkozások?
A törvényjavaslat júniusi elfogadása óta lassan lejár a bevezetési időszak, az a közel fél év, mely során mintegy 40-60 ezer online pénztárgéppel rendelkező hazai vállalkozásnak válik szükségessé az elektronikus fizetést megvalósító rendszer biztosítása. Elsőként a kereskedő számára az új előírás nyűgös kötelezettségnek tűnhet, de számottevő előnyökkel is járhat, tehát érdemes mérlegre tenni mit is hozhat az új helyzet.
A vásárlók milyen új igénye tette aktuálissá az online fizetés szükségességét?
A jelenlegi felmérések kimutatták, hogy ügyfelek többsége az utóbbi évben kifejezetten keresi azokat az értékesítési helyeket és módokat, ahol érintés mentesen tud megtörténni a vásárlás; pl. bankkártyás vagy mobil fizetési megoldásokon keresztül. A kereskedők ezekkel az opciókkal nem csak az ügyfél számára nyújtanak plusz szolgáltatást, de felelősségteljesen védik saját vállalkozásukat, annak folyamatos és zavartalan működését és ügyfeleik egészségét is egyben.
Mi áll a mérleg másik oldalán?
A másik oldalon természetesen ott állnak a járulékos költségek, vagyis mennyi pénzt jelent az eszközhasználat kiadásként vállalkozások számára. A terminál alkalmazásával kétségtelenül keletkeznek költségek, melyet a bankkártya elfogadásért kell fizetni a lehetőséget biztosító pénzintézetnek. Azonban, számos kutatás azt mutatja, hogy az ügyfelek 15-20 %-kal többet is költenek, ha nem kell arra figyelniük, mennyi készpénz lapul a pénztárcájukban. Ez az ún. impulzus vásárlás, melynek egyértelmű forgalomnövelő hatása mellett nem mehetünk el.
Milyen általános előnyöket ad a bankkártya használat a fogyasztónak?
A bankkártya használata az ügyfelek számára mindenképp gyorsabb, biztonságosabb és kényelmesebb választás is. Gyorsabb és kényelmesebb, mert nem kell a pénztárnál lázasan aprópénz után kutatni a zsebekben. A nehéz aprópénzzel kitömött pénztárcát pedig gyorsan kiszúrhatják az erre specializálódott „szakemberek”, mely így elkerülhető.
További haszna a bankkártyás lehetőségnek, hogy biztonságos fizetési lehetőséget nyújt a vásárló számára. Nem kell jelentős mennyiségű készpénzt magánál tartania és így is tud akár egy nagyobb összegű vásárlást is lebonyolítani. A kártyák PIN kóddal védettek, és ugyan a legtöbb bank felemelte annak a vásárlási összegnek az értékét, mely során a kódot be kell a vevőnek ütnie, de ez akár további kényelmi szempont is lehet a kuncsaftok számára (mivel tovább gyorsítja a folyamatokat).
Milyen pozitív hatásokat hozott az online kereskedelem fellendülése?
A vállalkozások jelentős hányada vezette be a járványhelyzetre tekintettel a személyes értékesítés mellett az online vásárlási lehetőséget is, ahol szintén lehetséges fizetési opció a bankkártyás online fizetés, ill. a termék átvételekor történő kártyás fizetés is, az emberek közti személyes kontaktus lecsökkentése érdekében. A fizetési szokások átalakulása világosan kimutatható az internetes vásárlások esetében is. A hazai végrehajtott kártyás tranzakciók száma idén március óta 38 %-os tranzakciószám növekedést és 50%-os vásárlási érték növekedést mutatott a felmérések szerint a hazai vállalkozások örömére. Az adatok tehát világosan jelzik, hogy a bankkártyás fizetések térhódítása megállíthatatlan.
Mindezeket górcső alá téve, az új jogszabályi változás mindannyiunk védelmében nyit utat és lehetőséget egy újabb, modernebb és biztonságosabb kereskedelem felé.