A kód neve... /Átlátszó élelmiszerek
A kód neve... /Átlátszó élelmiszerek

A kód neve... /Átlátszó élelmiszerek


Szinte mindenki találkozott már külöböző típusú vonalkódokkalfajtáikról bővebben a tudásbázisunkban is olvasható leírás. Van 1D és 2D, RFID – leggyakrabban a bevásárlás végén kerülünk velük kapcsolatba, amikor a kasszánál a csipogó hang jelzi a termékek árának beolvasását, de leginkább akkor tudatosul bennünk a jelenlétük, amikor az eladó közli velünk, hogy a kiválasztott terméken nincs vonalkód, vagy nem tudja leolvasni, értelmezni a rendszer, és emiatt bosszankodhatunk, miközben még a sort is feltartjuk. De mire jók még a kódok a bosszantásunkon túl?

A kódokat mi magunk is dekódolhatjuk, ha megvan hozzá a szükséges ismeretünk, vagy a szükséges eszközeink, amelyekkel a tudás birtokába juthatunk. A mostanában divatba jött QR kódokat a mobiltelefonunkkal lefényképezhetjük, és az Interneten rákeresve könnyűszerrel megtaláljuk a kódolt információkat is – például egy üdítőitalos akciót, amivel utazást nyerhetünk. Ha valakinek ételallergiája van – és manapság sajnos sokan küzdenek ezzel a problémával – valószínűleg több információra van szüksége egy élelmiszerről, mint amit boldog gyerekkorunkban egy címkén megszoktunk – ebben is segíthetnek pl. a QR kódos alkalmazások. Régen mindenki rettegte a KÖJÁL ellenőrzést, most pedig már a NÉBIH Hófehérkéje figyelmeztet mindenkit arra, hogy az almát is csak ellenőrzött forrásból fogadja el, a banyától pedig semmiképpen se! Az élelmiszerek és más termékek származását is jelölik a kódok – így megtudhatjuk, hogy a kivit Görögországból importálták, vagy Magyarországon termesztették.

A vásárlói tudatosság világszerte folyamatosan növekszik, ezzel együtt nő az igény az ellenőrzött és egészséges élelmiszerekre is. A jövő élelmiszer iparának fontos eleme az átláthatóság: az élelmiszer útját a termelőtől a vásárlás időpontjáig folyamatos nyomonkövetéssel dokumentálják, az adatokhoz pedig egy mobilalkalmazáson keresztül hozzáférnek a vevők, az élelmiszerlánc szereplői, és az ellenőrző hatóságok emberei is. Az amerikai Label Insight és a Food Marketing Institute 2018-ban publikálta jelentését, melynek címe: „Az átláthatóság hatalma (The Transparency Imperative)”. Eszerint az élelmiszervásárlók hűségesebbek az olyan termékekhez, amelyekkel mélyebb kapcsolatba kerülhetnek az elérhető információk által. A vásárlók 75%-a hajlamosabb egy olyan márkára váltani, amely több termékinformációval szolgál, mint ami a fizikai termék címkéjén, vagy csomagolásán megjelenik. Ugyanerre a kérdésre 2016-ban csupán 39 százalék mondta azt, hogy ez alapján váltana márkát. A felmérés során a vásárlók nagy többsége – 69 százaléka – egyetértett abban, hogy nagyobb lenne a bizalmuk a termékek iránt, ha az élelmiszergyártók vagy a kereskedők elérhetővé tennék az információkat arra vonatkozóan, hogy az ételeik miből és hogyan készülnek, azaz az összetevők teljes és érthető meghatározását. Sőt, a vásárlók több, mint fele (54%) hajlandó lenne többet is fizetni ezekért a termékekért! Az átláthatósági jelentés szerint az idősebb generációk jobban fókuszáltak a teljes összetevőlistára, az összetevők leírására és a tápérték-információkra. Ezzel ellentétben a milleniumi nemzedék inkább hajlamos az allergén-információkat, tanúsítványokat, az összetevők alkalmazási módját és egyéb részleteket figyelemmel kísérni, mint például a megfelelő állattartás, a méltányos kereskedelmi és munkaügyi gyakorlatok (Fair Trade), vagy éppen a garancia.

Az online vásárlók (80%), a felsőoktatásban tanulók (76%) és mindazok, akik az átlagnál többet költenek élelmiszerre, természetesen jobban azonosulnak ezzel a felfogással. Ilyenek a diétázó, vagy más okból egészségtudatosabb vásárlók is, vagy akik otthon nevelik gyermekeiket. Ha nem elég a címkén található információ, a tudatosabb fogyasztók nagy valószínűséggel az internetről, az okostelefonjukon keresztül pótolják, ami lemaradt.

A gyártóknak és a kereskedőknek a megnövekedett információigény és a digitális világban is aktív fogyasztók kiszolgálásához esetenként jelentős plusz erőforrásokat kell bevetniük, ugyanakkor az átláthatóság megteremtésével a termékek presztízse növelhető, egyfajta bizalmi termékké léphetnek elő, amit az árak emelése és ezáltal bevételnövekedés is követhet. Ha a kereskedő a megvásárolt termékhez kapcsolódva hasznos vagy érdekes információt ad a saját boltjának, munkatársainak tevékenységéről is,  ezzel bizalmat kelt, és így a vásárló a jövőben az üzlethez is hűségesebb lehet.

Az Alt Cash Kft. vonalkódolvasóival és címkenyomtatóival megvalósítható a mai kor vevői igényeinek megfelelő, magasabb szintű kommunikáció és információnyújtás. Ajánljuk 1D és 2D technológiás eszközeinket webáruházunkból!